NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Под прожектора Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей
3338
Под прожектора

Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей

„Първият бас на планетата“, „цар на басите“, „наследник на Орфей“ са само част от определенията, с които световната критика нарича оперния певец Николай Гяуров. Днес се навършват двадесет години от неговата кончина. БЪДЕЩА ФУТБОЛНА ЗВЕЗДА  Той е роден на 13 септември 1929 г. във Велинград

| 02 Юни 2024, 08:00 ч.
Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей
Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей
Снимка © DFA

„Първият бас на планетата“, „цар на басите“, „наследник на Орфей“ са само част от определенията, с които световната критика нарича оперния певец Николай Гяуров. Днес се навършват двадесет години от неговата кончина.

Франсис Форд Копола, Майкъл Дъглас, Натали Портман...Фестивалът на американското кино в Довил, Франция, който в продължение на половин век представя изгряващи филмови таланти от другата страна на Атлантическия океан, ще посрещне множество звезди през септември, за да отпразнува 50-годишнината си, предаде АФП. 
       
Година след като 49-ото му издание се лиши  от голям брой гости заради историческата стачка в Холивуд, кинофестивалът в Довил ще отпразнува 50-годишнината си със стил от 6 до 15 септември.
       
Почетният гост Майкъл Дъглас, филм за чиято кариера ще види публиката, ще даде началото на проявата. Режисьорът Франсис Форд Копола ще представи последния си филм "Мегалополис". 

Почетни награди ще получат носителката на "Оскар" Натали Портман ("Леон", "V като Вендета", "Черен лебед"),

Новият творчески сезон на Драматично-кукления театър (ДКТ) "Васил Друмев" започна с премиера на "Земята е  плоска" по драматургия на израелския драматург Ханох Левин, съобщи директорът на шуменския театър Илия Виделинов. Режисьор на спектакъла е Благой Бойчев, има двама гост-актьори - Ованес Торосян и Ивайло Драгиев, съобщи той.

Виделинов съобщи, че на 17 септември предстои втората премиера за сезона, на документалния спектакъл "Няма" на режисьора Неда Соколовска. Той припомни, че работата по вербатим спектакъла е започнала с уъркшоп по тема "Без вода", по време на фестивала "Друмеви театрални празници" през месец май. "Това са реални документални, записани случки, които отразяват ситуацията в града и в по-глобален мащаб, напомнят колко е ценна водата. Надявам се да успеем да обърнем внимание към този наболял проблем", каза още директорът на шуменския театър.

През

Извършва се консервация, реставрация и аварийно укрепване на част от обект „Крепостни стени на турско кале“ – висока тераса, ниска тераса и подход, във Видин. 

Имотът е публична държавна собственост и се намира непосредствено до крепостта „Баба Вида“. Обектът е обявен за паметник на културата от национално значение и е със статут на недвижима културна ценност, съобщиха от Областна администрация (ОА) Видин.

Консервационно–реставрационните и аварийно-укрепителни дейности имат за цел да предотвратят разрушителните процеси по градежните структури и да възстановят вече разрушените участъци. Поради естеството на обекта не е възможно той да бъде напълно изолиран от проникване на влага, но този процес е възможно да бъде значително намален, обясниха от ОА - Видин.

Мотивите за осъществяване на проекта са свързани с отрицателната оценка за настоящото състояние на обек

Великотърновската изпълнителка Габриела Опрова пусна видеоклип към новата си песен "Близо до мен". Певицата е автор на текста. 

„Песента се появи случайно при едно пътуване, при което спътничката ми закъсняваше и реших да потърся някаква музика в интернет. Измислих текста за няколко минути. След това реших да я запиша и да заснема клип към нея. Исках видеото да е с танци, затова се свързах с хореографката Преслава Димитрова и танцьорката Анджелина Осман“, разказва Габриела Опрова. 

Това е третата й песен с видеоклип – след "Можеше" и "Магьосница".

Габриела Опрова започва да се занимава с музика в 8 клас. Учи в средното училище "Емилиян Станев", във Велико Търново, в паралелка “Поп и джаз пеене” с вокален педагог Петя Кръстева. Печели първо място на първия конкурс, в който участва. Свири на пиано, благодарение на нейна учителка – Кремена Павлова. Продълж

Тази вечер в малкия салон на Народно читалище "Просвещение 1870 г." в Брезник бе представен филмът "Брезнишката следа в спасяването на българските евреи. 

Лентата е дело на учениците от девети "б" клас, част от клуб "Пътешественици из историята на Граово" към Средно училище "Васил Левски" Брезник с ръководител Аниела Асенова.

На представянето присъстваха кметът на община Брезник Васил Узунов и заместниците му Мария Добревска и Иван Бъчваров, председателят на Федерацията на ционистите в България Николай Гълъбов, граждани. 

Филмът "Брезнишката следа в спасяването на българските евреи" е тазгодишният победител в Националния конкурс на тема: "Места и памет - ежедневието на евреите преди и след приемането на Закона за защита на нацията", организиран от Министерството на образованието и науката и регионалните управления в страната.  

Видеото предст

БЪДЕЩА ФУТБОЛНА ЗВЕЗДА 

Той е роден на 13 септември 1929 г. във Велинград. Родителите му са бежанци от Беломорието. Като ученик Гяуров е вратар не само на гимназиалния, но и на градския отбор по футбол. Годината е 1948. Провежда се окръжно първенство.

„Събрахме пари за топка, а мрежата си направихме от стара мрежа за футболна врата. Отидохме с футболистите и баскетболистите в Пазарджик. И Николай Гяуров беше с нас. И през ум не ни минаваше, че ще стане един от най-известните българи. Беше вратар на футболистите и можехме най-много да помислим, че един ден ще стане номер 1 на националите… Отворихме торбичките на обед, развиваме вестниците и вадим хляб и сланина. Гледаме – Гяуров яде хляб и мармалад… Нямали прасе хората. Разбира се, всички режат по късче за вратаря на отбора – после той игра блестящо“, разказва Екатерина Генова, тогава запалена волейболистка.

МУЗИКАЛЕН ОБРАТ 

По-късно, в казармата, Николай Гяуров е ръководител на драматичен кръжок, играе в пиеси, дирижира хор. На прегледа на войнишката самодейност, поради заболяване на солиста, поема и солото. След като завършва военната си служба, заминава за София, където през 1949-1950 г. учи пеене в Държавната музикална консерватория при Христо Бръмбаров.

Изложбата инсталация на Диан Костов „Кръстопът – цената на избора“ бе открита в Националната базилика на Светото сърце, Брюксел. На събитието присъстваха близо 200 гости и бе съпроводено от изпълнения на изпълнителя Никола Константинов, съобщават от екипа на художника.

„Кръстопът – цената на избора“ кани посетителите да изследват и преживеят вековната традиция на иконописта по нов, модерен начин и предизвика силен интерес сред българската общност в Брюксел и местната културна общественост“, казват организаторите. Те отбелязват, че съпругата на Диан Костов - психотерапевтът Милена Ташкова, е автор на концепцията.

„Те получиха поредица от предложения от църкви в цяла Европа, но се спряха на Националната базилика на Светото сърце, защото е най-голямата църква в света в стил ар деко и позволява изключителен размах на преживяването. Базиликата е трансформирана както вътрешн

Бившият холивудски продуцент Харви Уайнстийн, който излежава присъда в затвор, бе преместен в болница в Ню Йорк с КОВИД-19, което е влошило здравословното му състояние, тъй като той има и други заболявания, предаде Ройтерс. 

Уайнстийн, който е на 72 години, страда от диабет, високо кръвно налягане, спинална стеноза, има течност в сърцето и белите дробове. Освен това дава положителен резултат за КОВИД-19, като има и двойна пневмония.

През февруари 2020 г. съдебните заседатели в Манхатън го признаха за виновен по обвинения в изнасилване. Апелативният съд на Ню Йорк през април отмени присъдата, като установи, че Уайнстийн не е получил справедлив процес. Според решението предходната инстанция е допуснала грешка при вземането предвид на свидетелските показания. Продуцентът отрича всички обвинения, повдигнати срещу него. Възможно е още през септември той да бъде съден о

Нова работилница за сценични таланти ще запознае участниците с детайли от света на киното и театъра. "Магията на театъра и киното" се организира съвместно от Театрален колеж "Любен Гройс" и Община Бургас в Културен дом НХК между 13 и 20 септември, съобщават от пресцентъра на градската администрация.

В рамките на работилницата участниците ще получат допълнителни познания и опит в областта на режисурата, писане на сценарий, операторско и актьорско майсторство, монтаж, продуцентство и работа в екип.

Преподавателите на „Магията на театъра и киното“ ще са педагози с практически опит. Сред тях са Любомира Башева, Ваня Николова, Башар Рахал, Ники Илиев, Георг Киряков, Михаил Михайлов, Никола Миленов и Веселин Менкаджиев.

Програмата е създадена така, че да даде цялостен поглед върху създаването на кино и театрални продукции, като всеки ден е посве

Деветото поредно издание на Международния китарен фестивал GuitART ще изненада пловдивчани и гости на града от 4 до 6 октомври, съобщиха от община Пловдив.

Любителите на класическата китара ще имат възможност да чуят богата програма, включваща както световноизвестни китаристи и музикални групи, така и новоизгряващи млади таланти.

В рамките на фестивала ще има концерти, майсторски класове, лекции, международен конкурс за класическа китара и музикални работилници. Фламенко, аржентинско танго, джаз, фънк и класика пък са само част от музикалните стилове, които меломаните ще имат възможност да чуят.

„Радваме се да посрещнем отново в Пловдив някои от най-талантливите китаристи и музиканти в света. Нашата публика може да очаква невероятни изпълнения, които ще покажат красотата и емоционалността на най-популярния музикален инструмент“, съобщават организато

Преценявам творчеството си в тонове, казва в интервю скулпторът Иван Русев, който се прочува с огромните габарити на работите си. Днес творецът навършва 70 години и по този повод публикува материал за личността и творческите му постижения.

ПРЕДПОЧИТА ТРАЙНИТЕ МАТЕРИАЛИ

Иван Владимиров Русев е роден на 1 юли 1954 г. в София. През 1979 г. завършва Художествена академия в София, специалност скулптура, при Величко Минеков. От 1979 г. е преподавател по скулптура в Средното художествено училище по приложни изкуства в София.  Работи кавалетна и монументална скулптура. Предпочита трайните материали, предимно камък. Създава тематични композиции „Морски рак“ (1979), „Възпоминание“ (1979), „Следа от миналото“ (1980), „Седяща птица“ (1981), „Грифони“ – декоративно оформление на фонтан в Шумен (1981). Негови творби притежават Националната галерия, Софийската

Николай Гяуров продължава музикалното си образование в Ленинградската консерватория (1950-1951), а през 1951-1955 г. следва в Московската консерватория. Там той натрупва богат репертоар от оперни арии и песни. В него преобладават Верди, Мусоргски, Pимски-Корсаков, Росини, няколко имена от предкласиката. Студентът се запознава с песенното творчество на Глинка, Рахманинов, Рубинщайн, Чайковски, Шуберт, Шуман, Волф.

През 1955 г., като абсолвент, дебютира на сцената на Московската оперна студия в ролята на Дон Базилио („Севилският бръснар“ от Дж. Росини). Изпитната му работа е оценена за отличен. През същата година получава Първа награда и златен медал на Петия световен фестивал на младежта и студентите във Варшава.

ГОЛЕМИЯТ СТАРТ

Големият старт на кариерата му е „Гран при дьо Пари“ на международния конкурс по пеене в Париж през септември 1955 г. В конкуренция със 147 оперни артисти от страни като Франция, Италия, Австрия, Белгия, Гърция и Венецуела, той е признат за изключително дарование, сравняван е с имена, които са мярка в певческото изкуство – Шаляпин и Борис Христов. Оттогава започва и световното утвърждаване на яркия му талант по концертните подиуми и на оперната сцена.

На 18 март 1956 г. младият певец, вече солист на Софийската народна опера, дебютира на нейна сцена в ролята на Дон Базилио. По-късно, като редовен член на Софийската опера, участва в спектаклите на театъра в София и при гостувания в чужбина.

От есента на 1957 г. до края на сезона е стажант, а няколко месеца по-късно – редовен артист в московския „Болшой театър“ и желан гост в артистичното семейство на театъра. В същото време, гастролира на оперните сцени в Ленинград, Киев, Саратов.

ИТАЛИЯ И ЦЕЛИЯТ СВЯТ

В края на 1957 г. за първи път заминава за Италия – страната-люлка на оперното изкуство. За образа на Мефистофел в операта „Фауст“ Гяуров е аплодиран бурно от италианската публика, а критиката определя неговото сценично изкуство като изтънчено, изградения образ – святкащ и гръмотевичен. През ноември 1958 г. певецът гостува в парижката „Гранд опера“, пее Мефистофел на френски, а в рекламите за спектакъла е наречен „изключителен български бас, един от най-хубавите гласове в света“.

През следващите години Николай Гяуров гастролира с роли и концерти в много страни. Стабилната гласова постановка му позволява да пее без усилие и най-тежки партии от драматичния, комичния и лиричния басов репертоар. Изпълненията му се отличават със забележително вокално и артистично майсторство, природна надареност и усет към изразителния детайл, очертаващ някои рядко долавяни от певците черти в характера на изпълнявания герой.

В началото на 1960 г. заминава за втори път за Италия и дебютира на сцената на „Ла Скала“, в ролята на Варлаам от „Борис Годунов“. Там пее заедно с другия велик български бас – Борис Христов в ролята на Борис Годунов, и с Димитър Узунов – в ролята на Дмитрий Самозванеца. На сцената, през която са минали най-големите световни оперни певци, младите Узунов и Гяуров несъмнено излизат като победители, спечелват взискателната публика и предизвикват аплодисментите й.

ЦЕЛИЯТ БАСОВ РЕПЕРТОАР НА МИЛАНСКАТА СКАЛА

Печатът в Милано не скъпи похвалите и възторзите си, когато в рецензиите става дума за певческото и сценичното изкуство на Гяуров: „Той е един от онези музикални типове, родени комици, които Скалата не трябва да изпусне в никакъв случай“. От този сезон (1959-1960) Николай Гяуров поема целия басов репертоар на Миланската скала и в десетилетното си присъствие на нея (26 поредни сезона – до 1986) пресъздава всички централни образи от италианския и руския оперен репертоар. Всяка поява на Гяуров в „Ла Скала“ е градация в интерпретациите на творби от Верди, Доницети, Гуно, Белини, Бойто, Мусоргски, Моцарт.

Неоспорим е приносът на Гяуров в обогатяването на репертоара на театри като виенската „Щатсопера“, парижката „Гранд опера“, лондонската „Ковънт гардън“, Метрополитен опера в Ню Йорк, оперите в Чикаго и Сан Франциско. На международния музикален фестивал в Залцбург, Караян гради своята репертоарна политика с оглед гласовото и артистично присъствие на Гяуров. Най-крупните постановки на тази сцена са „Дон Жуан“, „Борис Годунов“, „Дон Карлос“.

ДОРИ 20 ДУШИ ДА ПЕЯТ ЕДНОВРЕМЕННО, ТОЙ Е ЧОВЕКЪТ, КОГОТО СЛУШАШ И ГЛЕДАШ

През 1993 г. Николай Гяуров прави своя сценичен дебют в ролята на княз Гремин, в „Евгений Онегин“, на сцената на кралската опера „Ковънт гардън“ в Лондон. За тази роля критикът Майкъл Оливър казва: „Гяуров все още контролира чудесно гласа си. Той все още притежава това качество, че дори двайсет души да пеят едновременно, той е човекът, когото слушаш и гледаш. Така че ролята му в тази постановка е всичко друго, но не и епизодична“. Същата година гостува в Япония с театър „Комунале“ от Болоня. В Токио Николай Гяуров участва в „Риголето“ заедно с италианската певица и негова съпруга Мирела Френи.

През 1996 г., след 7-годишно отсъствие от българската оперна сцена, Николай Гяуров се завръща в България. Заедно със съпругата си Мирела Френи пристигат в София по покана на Пламен Карталов, директор на Софийска опера и балет, за концерт в НДК, посветен на 40 години творчески път на прочутия бас. В концерта участва оркестърът на Софийската опера и балет под диригентството на Владимир Гяуров, син на оперното семейство.

ПРИЗНАНИЕ

Николай Гяуров е носител на многобройни награди и звания. Удостоен е със званието „Народен артист“ (1962), с почетното звание „Командатор на Италия“ (1974), с френското отличие „Командьор на Ордена за изкуство и литература“ (1989), почетен член на Виенската щатсопера (1989), „Кавалер на Почетния легион“ на Франция (15 май 1991). Лауреат е на Димитровска награда (1966). Носител е на наградата „Гран при дьо Пари“ на Международния конкурс по пеене в Париж, Франция (1955), на ордена „Народна република България“ (първа степен, 1959), на ордена „13 века България“ (1989), на орден „Стара планина“ (първа степен, 1996).

Използвани източници: , „Личностите на света“, септември 1994; , ВИНФ, 2.6.2004; „Кой кой е в българската култура“, 1998, с.138); голяма енциклопедия „България“, т.5, с.1659; в. „Работническо дело“, 20.9.1955,с.1, 30.12.1959, бр. 364, 12.8.1962,с.2, 24,12.1974; в. „Отечествен вестник“, 6.7.1994; в. „Стандарт“, 13.9.2002.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Изложба на художника Румен Саздов "Крехки същества и металургия на любовта" беше открита в Прага
Ателиерният салон на българския художник Румен Саздов със заглавие: "Крехки същества и металургия на любовта" беше открит тази седмица в галерията на Българския културен институт в ...
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“, съобщават от театралната работилница. Първото представление ще се играе на 30 септември. Ко ...
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
Певицата Мирослава Кацарова ще представи своята концертна програма „Палома“ (Paloma) във Варненската градска художествена галерия в рамките на съпътстващата програма на ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 01:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Под прожектора
3338
Под прожектора

Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей

„Първият бас на планетата“, „цар на басите“, „наследник на Орфей“ са само част от определенията, с които световната критика нарича оперния певец Николай Гяуров.Днес се навършват двадесет години от неговата кончина.

| 02 Юни 2024, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей
Биография - Николай Гяуров: Наследник на Орфей
Снимка © DFA

„Първият бас на планетата“, „цар на басите“, „наследник на Орфей“ са само част от определенията, с които световната критика нарича оперния певец Николай Гяуров. Днес се навършват двадесет години от неговата кончина.

БЪДЕЩА ФУТБОЛНА ЗВЕЗДА 

Франсис Форд Копола, Майкъл Дъглас, Натали Портман...Фестивалът на американското кино в Довил, Франция, който в продължение на половин век представя изгряващи филмови таланти от другата страна на Атлантическия океан, ще посрещне множество звезди през септември, за да отпразнува 50-годишнината си, предаде АФП. 
       
Година след като 49-ото му издание се лиши  от голям брой гости заради историческата стачка в Холивуд, кинофестивалът в Довил ще отпразнува 50-годишнината си със стил от 6 до 15 септември.
       
Почетният гост Майкъл Дъглас, филм за чиято кариера ще види публиката, ще даде началото на проявата. Режисьорът Франсис Форд Копола ще представи последния си филм "Мегалополис". 

Почетни награди ще получат носителката на "Оскар" Натали Портман ("Леон", "V като Вендета", "Черен лебед"),

Новият творчески сезон на Драматично-кукления театър (ДКТ) "Васил Друмев" започна с премиера на "Земята е  плоска" по драматургия на израелския драматург Ханох Левин, съобщи директорът на шуменския театър Илия Виделинов. Режисьор на спектакъла е Благой Бойчев, има двама гост-актьори - Ованес Торосян и Ивайло Драгиев, съобщи той.

Виделинов съобщи, че на 17 септември предстои втората премиера за сезона, на документалния спектакъл "Няма" на режисьора Неда Соколовска. Той припомни, че работата по вербатим спектакъла е започнала с уъркшоп по тема "Без вода", по време на фестивала "Друмеви театрални празници" през месец май. "Това са реални документални, записани случки, които отразяват ситуацията в града и в по-глобален мащаб, напомнят колко е ценна водата. Надявам се да успеем да обърнем внимание към този наболял проблем", каза още директорът на шуменския театър.

През

Извършва се консервация, реставрация и аварийно укрепване на част от обект „Крепостни стени на турско кале“ – висока тераса, ниска тераса и подход, във Видин. 

Имотът е публична държавна собственост и се намира непосредствено до крепостта „Баба Вида“. Обектът е обявен за паметник на културата от национално значение и е със статут на недвижима културна ценност, съобщиха от Областна администрация (ОА) Видин.

Консервационно–реставрационните и аварийно-укрепителни дейности имат за цел да предотвратят разрушителните процеси по градежните структури и да възстановят вече разрушените участъци. Поради естеството на обекта не е възможно той да бъде напълно изолиран от проникване на влага, но този процес е възможно да бъде значително намален, обясниха от ОА - Видин.

Мотивите за осъществяване на проекта са свързани с отрицателната оценка за настоящото състояние на обек

Великотърновската изпълнителка Габриела Опрова пусна видеоклип към новата си песен "Близо до мен". Певицата е автор на текста. 

„Песента се появи случайно при едно пътуване, при което спътничката ми закъсняваше и реших да потърся някаква музика в интернет. Измислих текста за няколко минути. След това реших да я запиша и да заснема клип към нея. Исках видеото да е с танци, затова се свързах с хореографката Преслава Димитрова и танцьорката Анджелина Осман“, разказва Габриела Опрова. 

Това е третата й песен с видеоклип – след "Можеше" и "Магьосница".

Габриела Опрова започва да се занимава с музика в 8 клас. Учи в средното училище "Емилиян Станев", във Велико Търново, в паралелка “Поп и джаз пеене” с вокален педагог Петя Кръстева. Печели първо място на първия конкурс, в който участва. Свири на пиано, благодарение на нейна учителка – Кремена Павлова. Продълж

Тази вечер в малкия салон на Народно читалище "Просвещение 1870 г." в Брезник бе представен филмът "Брезнишката следа в спасяването на българските евреи. 

Лентата е дело на учениците от девети "б" клас, част от клуб "Пътешественици из историята на Граово" към Средно училище "Васил Левски" Брезник с ръководител Аниела Асенова.

На представянето присъстваха кметът на община Брезник Васил Узунов и заместниците му Мария Добревска и Иван Бъчваров, председателят на Федерацията на ционистите в България Николай Гълъбов, граждани. 

Филмът "Брезнишката следа в спасяването на българските евреи" е тазгодишният победител в Националния конкурс на тема: "Места и памет - ежедневието на евреите преди и след приемането на Закона за защита на нацията", организиран от Министерството на образованието и науката и регионалните управления в страната.  

Видеото предст

Той е роден на 13 септември 1929 г. във Велинград. Родителите му са бежанци от Беломорието. Като ученик Гяуров е вратар не само на гимназиалния, но и на градския отбор по футбол. Годината е 1948. Провежда се окръжно първенство.

„Събрахме пари за топка, а мрежата си направихме от стара мрежа за футболна врата. Отидохме с футболистите и баскетболистите в Пазарджик. И Николай Гяуров беше с нас. И през ум не ни минаваше, че ще стане един от най-известните българи. Беше вратар на футболистите и можехме най-много да помислим, че един ден ще стане номер 1 на националите… Отворихме торбичките на обед, развиваме вестниците и вадим хляб и сланина. Гледаме – Гяуров яде хляб и мармалад… Нямали прасе хората. Разбира се, всички режат по късче за вратаря на отбора – после той игра блестящо“, разказва Екатерина Генова, тогава запалена волейболистка.

Изложбата инсталация на Диан Костов „Кръстопът – цената на избора“ бе открита в Националната базилика на Светото сърце, Брюксел. На събитието присъстваха близо 200 гости и бе съпроводено от изпълнения на изпълнителя Никола Константинов, съобщават от екипа на художника.

„Кръстопът – цената на избора“ кани посетителите да изследват и преживеят вековната традиция на иконописта по нов, модерен начин и предизвика силен интерес сред българската общност в Брюксел и местната културна общественост“, казват организаторите. Те отбелязват, че съпругата на Диан Костов - психотерапевтът Милена Ташкова, е автор на концепцията.

„Те получиха поредица от предложения от църкви в цяла Европа, но се спряха на Националната базилика на Светото сърце, защото е най-голямата църква в света в стил ар деко и позволява изключителен размах на преживяването. Базиликата е трансформирана както вътрешн

Бившият холивудски продуцент Харви Уайнстийн, който излежава присъда в затвор, бе преместен в болница в Ню Йорк с КОВИД-19, което е влошило здравословното му състояние, тъй като той има и други заболявания, предаде Ройтерс. 

Уайнстийн, който е на 72 години, страда от диабет, високо кръвно налягане, спинална стеноза, има течност в сърцето и белите дробове. Освен това дава положителен резултат за КОВИД-19, като има и двойна пневмония.

През февруари 2020 г. съдебните заседатели в Манхатън го признаха за виновен по обвинения в изнасилване. Апелативният съд на Ню Йорк през април отмени присъдата, като установи, че Уайнстийн не е получил справедлив процес. Според решението предходната инстанция е допуснала грешка при вземането предвид на свидетелските показания. Продуцентът отрича всички обвинения, повдигнати срещу него. Възможно е още през септември той да бъде съден о

Нова работилница за сценични таланти ще запознае участниците с детайли от света на киното и театъра. "Магията на театъра и киното" се организира съвместно от Театрален колеж "Любен Гройс" и Община Бургас в Културен дом НХК между 13 и 20 септември, съобщават от пресцентъра на градската администрация.

В рамките на работилницата участниците ще получат допълнителни познания и опит в областта на режисурата, писане на сценарий, операторско и актьорско майсторство, монтаж, продуцентство и работа в екип.

Преподавателите на „Магията на театъра и киното“ ще са педагози с практически опит. Сред тях са Любомира Башева, Ваня Николова, Башар Рахал, Ники Илиев, Георг Киряков, Михаил Михайлов, Никола Миленов и Веселин Менкаджиев.

Програмата е създадена така, че да даде цялостен поглед върху създаването на кино и театрални продукции, като всеки ден е посве

Деветото поредно издание на Международния китарен фестивал GuitART ще изненада пловдивчани и гости на града от 4 до 6 октомври, съобщиха от община Пловдив.

Любителите на класическата китара ще имат възможност да чуят богата програма, включваща както световноизвестни китаристи и музикални групи, така и новоизгряващи млади таланти.

В рамките на фестивала ще има концерти, майсторски класове, лекции, международен конкурс за класическа китара и музикални работилници. Фламенко, аржентинско танго, джаз, фънк и класика пък са само част от музикалните стилове, които меломаните ще имат възможност да чуят.

„Радваме се да посрещнем отново в Пловдив някои от най-талантливите китаристи и музиканти в света. Нашата публика може да очаква невероятни изпълнения, които ще покажат красотата и емоционалността на най-популярния музикален инструмент“, съобщават организато

Преценявам творчеството си в тонове, казва в интервю скулпторът Иван Русев, който се прочува с огромните габарити на работите си. Днес творецът навършва 70 години и по този повод публикува материал за личността и творческите му постижения.

ПРЕДПОЧИТА ТРАЙНИТЕ МАТЕРИАЛИ

Иван Владимиров Русев е роден на 1 юли 1954 г. в София. През 1979 г. завършва Художествена академия в София, специалност скулптура, при Величко Минеков. От 1979 г. е преподавател по скулптура в Средното художествено училище по приложни изкуства в София.  Работи кавалетна и монументална скулптура. Предпочита трайните материали, предимно камък. Създава тематични композиции „Морски рак“ (1979), „Възпоминание“ (1979), „Следа от миналото“ (1980), „Седяща птица“ (1981), „Грифони“ – декоративно оформление на фонтан в Шумен (1981). Негови творби притежават Националната галерия, Софийската

МУЗИКАЛЕН ОБРАТ 

По-късно, в казармата, Николай Гяуров е ръководител на драматичен кръжок, играе в пиеси, дирижира хор. На прегледа на войнишката самодейност, поради заболяване на солиста, поема и солото. След като завършва военната си служба, заминава за София, където през 1949-1950 г. учи пеене в Държавната музикална консерватория при Христо Бръмбаров.

Николай Гяуров продължава музикалното си образование в Ленинградската консерватория (1950-1951), а през 1951-1955 г. следва в Московската консерватория. Там той натрупва богат репертоар от оперни арии и песни. В него преобладават Верди, Мусоргски, Pимски-Корсаков, Росини, няколко имена от предкласиката. Студентът се запознава с песенното творчество на Глинка, Рахманинов, Рубинщайн, Чайковски, Шуберт, Шуман, Волф.

През 1955 г., като абсолвент, дебютира на сцената на Московската оперна студия в ролята на Дон Базилио („Севилският бръснар“ от Дж. Росини). Изпитната му работа е оценена за отличен. През същата година получава Първа награда и златен медал на Петия световен фестивал на младежта и студентите във Варшава.

ГОЛЕМИЯТ СТАРТ

Големият старт на кариерата му е „Гран при дьо Пари“ на международния конкурс по пеене в Париж през септември 1955 г. В конкуренция със 147 оперни артисти от страни като Франция, Италия, Австрия, Белгия, Гърция и Венецуела, той е признат за изключително дарование, сравняван е с имена, които са мярка в певческото изкуство – Шаляпин и Борис Христов. Оттогава започва и световното утвърждаване на яркия му талант по концертните подиуми и на оперната сцена.

На 18 март 1956 г. младият певец, вече солист на Софийската народна опера, дебютира на нейна сцена в ролята на Дон Базилио. По-късно, като редовен член на Софийската опера, участва в спектаклите на театъра в София и при гостувания в чужбина.

От есента на 1957 г. до края на сезона е стажант, а няколко месеца по-късно – редовен артист в московския „Болшой театър“ и желан гост в артистичното семейство на театъра. В същото време, гастролира на оперните сцени в Ленинград, Киев, Саратов.

ИТАЛИЯ И ЦЕЛИЯТ СВЯТ

В края на 1957 г. за първи път заминава за Италия – страната-люлка на оперното изкуство. За образа на Мефистофел в операта „Фауст“ Гяуров е аплодиран бурно от италианската публика, а критиката определя неговото сценично изкуство като изтънчено, изградения образ – святкащ и гръмотевичен. През ноември 1958 г. певецът гостува в парижката „Гранд опера“, пее Мефистофел на френски, а в рекламите за спектакъла е наречен „изключителен български бас, един от най-хубавите гласове в света“.

През следващите години Николай Гяуров гастролира с роли и концерти в много страни. Стабилната гласова постановка му позволява да пее без усилие и най-тежки партии от драматичния, комичния и лиричния басов репертоар. Изпълненията му се отличават със забележително вокално и артистично майсторство, природна надареност и усет към изразителния детайл, очертаващ някои рядко долавяни от певците черти в характера на изпълнявания герой.

В началото на 1960 г. заминава за втори път за Италия и дебютира на сцената на „Ла Скала“, в ролята на Варлаам от „Борис Годунов“. Там пее заедно с другия велик български бас – Борис Христов в ролята на Борис Годунов, и с Димитър Узунов – в ролята на Дмитрий Самозванеца. На сцената, през която са минали най-големите световни оперни певци, младите Узунов и Гяуров несъмнено излизат като победители, спечелват взискателната публика и предизвикват аплодисментите й.

ЦЕЛИЯТ БАСОВ РЕПЕРТОАР НА МИЛАНСКАТА СКАЛА

Печатът в Милано не скъпи похвалите и възторзите си, когато в рецензиите става дума за певческото и сценичното изкуство на Гяуров: „Той е един от онези музикални типове, родени комици, които Скалата не трябва да изпусне в никакъв случай“. От този сезон (1959-1960) Николай Гяуров поема целия басов репертоар на Миланската скала и в десетилетното си присъствие на нея (26 поредни сезона – до 1986) пресъздава всички централни образи от италианския и руския оперен репертоар. Всяка поява на Гяуров в „Ла Скала“ е градация в интерпретациите на творби от Верди, Доницети, Гуно, Белини, Бойто, Мусоргски, Моцарт.

Неоспорим е приносът на Гяуров в обогатяването на репертоара на театри като виенската „Щатсопера“, парижката „Гранд опера“, лондонската „Ковънт гардън“, Метрополитен опера в Ню Йорк, оперите в Чикаго и Сан Франциско. На международния музикален фестивал в Залцбург, Караян гради своята репертоарна политика с оглед гласовото и артистично присъствие на Гяуров. Най-крупните постановки на тази сцена са „Дон Жуан“, „Борис Годунов“, „Дон Карлос“.

ДОРИ 20 ДУШИ ДА ПЕЯТ ЕДНОВРЕМЕННО, ТОЙ Е ЧОВЕКЪТ, КОГОТО СЛУШАШ И ГЛЕДАШ

През 1993 г. Николай Гяуров прави своя сценичен дебют в ролята на княз Гремин, в „Евгений Онегин“, на сцената на кралската опера „Ковънт гардън“ в Лондон. За тази роля критикът Майкъл Оливър казва: „Гяуров все още контролира чудесно гласа си. Той все още притежава това качество, че дори двайсет души да пеят едновременно, той е човекът, когото слушаш и гледаш. Така че ролята му в тази постановка е всичко друго, но не и епизодична“. Същата година гостува в Япония с театър „Комунале“ от Болоня. В Токио Николай Гяуров участва в „Риголето“ заедно с италианската певица и негова съпруга Мирела Френи.

През 1996 г., след 7-годишно отсъствие от българската оперна сцена, Николай Гяуров се завръща в България. Заедно със съпругата си Мирела Френи пристигат в София по покана на Пламен Карталов, директор на Софийска опера и балет, за концерт в НДК, посветен на 40 години творчески път на прочутия бас. В концерта участва оркестърът на Софийската опера и балет под диригентството на Владимир Гяуров, син на оперното семейство.

ПРИЗНАНИЕ

Николай Гяуров е носител на многобройни награди и звания. Удостоен е със званието „Народен артист“ (1962), с почетното звание „Командатор на Италия“ (1974), с френското отличие „Командьор на Ордена за изкуство и литература“ (1989), почетен член на Виенската щатсопера (1989), „Кавалер на Почетния легион“ на Франция (15 май 1991). Лауреат е на Димитровска награда (1966). Носител е на наградата „Гран при дьо Пари“ на Международния конкурс по пеене в Париж, Франция (1955), на ордена „Народна република България“ (първа степен, 1959), на ордена „13 века България“ (1989), на орден „Стара планина“ (първа степен, 1996).

Използвани източници: , „Личностите на света“, септември 1994; , ВИНФ, 2.6.2004; „Кой кой е в българската култура“, 1998, с.138); голяма енциклопедия „България“, т.5, с.1659; в. „Работническо дело“, 20.9.1955,с.1, 30.12.1959, бр. 364, 12.8.1962,с.2, 24,12.1974; в. „Отечествен вестник“, 6.7.1994; в. „Стандарт“, 13.9.2002.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Изложба на художника Румен Саздов "Крехки същества и металургия на любовта" беше открита в Прага
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.